
Vuosikatsaus 2024 markkinoinnin osalta - suurimmat trendit ja muutokset
Nov 25, 2024Vuosi 2024 toi mukanaan merkittäviä muutoksia markkinoinnin kentällä. Digitaalinen maailma kehittyy nopeasti, ja markkinointistrategioiden täytyy pysyä ajan tasalla, jotta yritykset voivat menestyä ja erottua kilpailussa. Tässä katsaus vuoden 2024 tärkeimpiin markkinointitrendeihin.
Video- ja visuaalinen sisältö
Lyhyt videoiden käyttö ja suosio on kasvanut vuosi vuodelta, mutta vuonna 2024 sen merkitys kasvoi entisestään. Lyhyet videot, kuten Instagram Reels, TikTok-videot (ja YouTube Shorts), ovat olleet erittäin suosittuja. Yritykset ovat oppineet hyödyntää videoita monenlaisten viestien välittämiseen, trendit ja visuaalisuus on myös ollut keskiössä. Yritykset ovat vahvemmin alkaneet miettiä, minkälaisen mielikuvan he antavat työnantajana tai miten helposti lähestyttävänä asiakkaat kokevat heidät, jos he lähtevät mukaan TikTok trendeihin tai tekevät muuten enemmän brändillistä kuin puhtaasti myynnillistä sisältöä.
Tekoäly!! (ja toki myös automaatiot)
Löytyyköhän maailmasta ihmistä, joka ei olisi vuonna 2024 kuullut puhuttavan tekoälystä. Se harppaus minkä tekoäly on ottanut eteenpäin, miten paljon tekoälyyn pohjautuvia palveluita on tullut lisää tai miten monet ovat ottaneet tekoälyn osaksi arkipäiväistä työtään, on järisyttävä. Tekoäly on tuonut myös uusia ulottuvuuksia automaatioihin, jotka ovat jo olleet markkinoinnin työkalupakissa pitkään. Niiden rooli on kuitenkin kasvanut merkittävästi vuonna 2024.
Kestosuosikki: kestävä kehitys ja vastuullisuus
Kestävä kehitys ja vastuullisuus teemat ovat olleet jo useita vuosia pinnalla. Kuluttajat ovat kuitenkin kokoajan tietoisempia brändien vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä ja osaavat vaatia sitä myös brändeiltä. Ehkä voidaankin todeta, että vastuullisuus ei ole enää pelkkä trendi, vaan yhä tärkeämpi osa brändien identiteettiä. Brändit, jotka tekevät aitoja tekoja ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi, saavat arvostusta asiakkailtaan.
Targetointi ja datan hyödyntäminen
Aikanaan markkinointiin massalle, jonka jälkeen siirryttiin todella tarkkaan segmentointiin ja targetoitiin hyvinkin perusteellisesti. Tuntuu, että siitä monet isot yritykset siirtyivät takaisin suurempien ryhmien targetointiin. Kunnes, nyt taas 2024 tekoälyn ja automatisointien kehityksen myötä (ja ehkä myös sen tuoman markkinoijilta vapautuneen työajan myötä) on taas alettu keskittymään tekemää asiakkaille räätälöityjä kokemuksia ja viestejä. Tekoälyn ja analytiikan avulla yritykset voivat kerätä ja analysoida dataa paremmin kuin koskaan aiemmin.
Vaikuttajamainonta
Heikko taloustilanne näkyy aina markkinointiosastoilla budjettien pienentymisellä, minkä takia keväällä kuuli paljon puhuttavan siitä, että onko vaikuttajamainonta kuollut Suomessa kokonaan. Vaikuttajamarkkinointi on edelleen kuitenkin yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kohdennettu yleisö ja rakentaa bränditietoisuutta. Vuonna 2024 vaikuttajamarkkinoinnin trendit painottavat entistä enemmän mikrovaikuttajia, joilla on pienempi mutta erittäin sitoutunut seuraajakunta (joka ei vaadi brändeiltä niin suuria investointeja ja sitoutumista). Eli koen, että vaikuttajamainonta on hetkellisesti hieman hiipunut, joidenkin firmojen osalta, mutta elpyy myös nopeasti.
Oletko samaa mieltä näistä vuoden 2024 highlighteista? Jäikö jotain mainitsematta?
Aloita Oma Somebisnes -valmennus antaa sinulle tarvittavat työkalut ja tiedot, jotta voit perustaa oman someyrityksen
– myös ilman valmiita seuraajia.